Thursday, 29 October 2015

BUDAYA TERBUKA (OPEN CULTURE)


Budaya terbuka merujuk kepada konsep di mana pengetahuan harus disebarkan secara bebas. Penyebaran pengetahuan ini adalah tidak terikat dengan mana-mana perlindungan undang-undang harta intelek semasa seperti pembangunan, penukaran yang telah sedia ada di atas perkongsian dan kerjasama. Setiap usahawan yang berjaya juga perlulah mengamalkan konsep budaya terbuka. Usahawan yang mempunyai ciri ini ialah Vivy Yusof. Vivy Yusof merupakan seorang usahawan, selebriti dan ikon sosial untuk beribu-ribu wanita muda di Malaysia. Beliau merupakan pengasas laman web e-dagang FashionValet.com.
FashionValet adalah salah satu daripada laman web e-dagang yang menjalankan perniagaan fesyen dalam talian terkemuka di Malaysia. FashionValet bermula dengan hanya RM100,000 dan telah berjaya dilancarkan pada bulan November 2010 dengan hanya 10 jenama tempatan. Sehingga kini platform ini mempunyai lebih daripada 300 jenama dari seluruh Asia Tenggara. Beberapa tahun yang lalu, Vivy mempunyai blog yang diberi nama Proudduck semasa beliau belajar di London School of Economics dalam bidang undang-undang ketika berumur 25 tahun. Beliau gemar menulis untuk berkongsi pandangan dan pengalamannya belajar di luar negara. Tidak lama selepas itu beliau mempunyai ramai pengikut dan pembaca yang setia mengikuti perkembangan blognya terutamanya golongan wanita muda yang menyukai hasil tulisan, gaya dan penampilannya. Semasa di UK, beliau mendapati bahawa penduduk UK sangat menghargai rekaan pereka tempatan. Selain itu, kebanyakan penduduk di UK membeli-belah secara online berbanding dengan Malaysia. Oleh itu, proses membeli-belah dalam talian adalah bukanlah sesuatu yang baru di negara itu pada masa itu. Kerana minat yang mendalam dalam bidang fesyen dan tidak mahu ketinggalan dalamnya, beliau sentiasa menjaga penampilannya dan sentiasa tampil feminin dan bergaya. Setelah tamat pengajian, beliau pulang ke Malaysia dan membantu bapanya dalam perniagaan hartanah. Beliau rindu untuk membeli-belah secara dalam talian kerana kesibukannya dengan tugas-tugas di pejabat yang menyebabkannya tidak mempunyai masa untuk membeli-belah. Inspirasi daripada budaya terbuka penduduk UK, beliau sedar bahawa pembangunan teknologi maklumat yang semakin meningkat dengan pesat membuka banyak peluang.
Beliau dengan itu memutuskan untuk melancarkan pusat membeli-belah dalam talian yang dinamakan FashionValet.net pada tahun 2009 setelah mendapat pandangan dan persetujuan daripada bapanya. Beliau menubuhkan FashionValet.net (FV) sebagai sebuah hab rekaan fesyen tempatan. Beliau memulakan perniagaan ini dengan rakan-rakan beliau di UK iaitu Asma 'Nasaruddin dan Fadzarudin Maher yang kini merupakan suaminya. Tidak boleh mereka fesyen kerana pendidikan pasangan itu menyimpang jauh daripada dunia fesyen kerana beliau belajar undang-undang manakala suaminya belajar kejuruteraan aeronautik menyebabkan mereka mencontohi syarikat perniagaan dalam talian daripada UK iaitu ASOS. ASOS menawarkan pelbagai jenama pereka di bawah satu bumbung.

Bagi membezakan laman web mereka daripada orang lain, Vivy merancang untuk menetapkan hanya jenama tempatan. Sehingga hari ini pembaca dan peminat beliau sendiri yang pergi mencari untuk mengikuti perkembangan Vivy terutamanya pada akaun media sosial beliau iaitu blog termasuk Instagram, di mana beliau memuat naik gambar fesyen beliau serta maklumat terkini mengenai hidupnya termasuk berita pelancaran FashionValet. Vivy pernah menyatakan rasa terharunya terhadap sokongan yang diterima daripada peminat beliau, dan berkata bahawa beliau tidak pernah membayangkan bahawa blog kecil itu boleh berkembang ke dalam perniagaan sehingga hari ini. Hari ini, berkat usaha Vivy, Fadzarudin dan rakannya Asma Nasarudin kini menyebabkan FashionValet mempunyai lebih daripada 30 pekerja dan saham lebih daripada 300 jenama dari seluruh Asia Tenggara. Tidak hairan juga apabila Vivy Yusof terpilih sebagai calon Bella Business Award melalui saluran NTV7 dan antara 60 Wanita Inspirasi Nona TV3. Kesimpulannya Vivy Sofinas Yusof menunjukkan bahawa kepentingan budaya terbuka untuk usahawan. Ia perlu dijadikan sebagai pengajaran terutamanya kepada anak muda yang berminat dalam menjalankan perniagaan dalam talian pada masa hadapan. 


Vivy Yusof

No comments:

Post a Comment