Rangkaian
bermaksud menggunakan strategi pengaruh untuk memasarkan sesuatu produk dalam
keusahawanan. Strategi pengaruh yang digunakan dalam perniagaan amatlah penting
kerana ia adalah salah satu cara untuk mempromosikan sesuatu produk dalam
perniagaan seseorang usahawan. Mungkin ramai yang tidak kenal dengan usahawan
ini, tetapi beliau telah menempa kejayaan dan menjadi jutawan dalam usia muda.
Azhani Jalaluddin, 29, boleh menarik nafas lega kerana
pengorbanan yang didasari usaha gigih dan doa membuahkan hasil apabila
perkhidmatan Kedai Dobi e-Wash sudah mendapat hati di kalangan masyarakat
setempat. Impian beliau
untuk membuka kedai dobi tidak pernah padam walaupun beliau tahu ramai yang
telah jatuh dalam membuka dan menjalankan perniagaan dobi sepertinya.
Beliau juga
pernah hampir tersungkur dek ujian dalam mengendalikan perniagaan perkhidmatan
ini kepada orang ramai, namun hasil promosi yang berterusan, beliau telah berjaya
meyakinkan beberapa buah syarikat seperti hotel, restoran dan katering untuk
mendapatkan perkhidmatan Kedai Dobi e-Wash miliknya. “Kesukaran
untuk mendapatkan pekerja yang berkualiti dan setia juga merupakan antara
cabaran besar,” katanya.
Justeru bagi mengatasi masalah itu, tanpa mengira penat dan lelah apatah lagi
rasa malu beliau melakukan semua kerja termasuk mencuci, mengering dan
menggosok bagi memastikan perniagaannya terus beroperasi. Beliau juga
memperuntukkan masa setiap hari melakukan promosi dengan mengedar risalah,
bertemu orang ramai dan kenalan bagi meyakinkan orang ramai tentang kebaikan
dan keunikan perkhidmatan Kedai Dobi e-Wash. Azhani
berkata, kelainan yang ditawarkan oleh kedai dobinya adalah teknologi terkini
hasil inovatif Electrolux yang membolehkan pakaian bukan sahaja bersih tetapi
selamat diguna dan tidak menjejaskan kualiti sedia ada. Bagi membolehkan
mengoperasikan teknologi tersebut, dia telah menyertai program Advance Lagoon
selama empat hari anjuran Electrolux di Pattaya,Thailand yang turut disertai
peserta dari Indonesia, Filipina dan Thailand. Selain
itu, katanya, Kedai Dobi e-Wash mengutamakan konsep Islam bagi memastikan semua
pakaian dibasuh dan dibersihkan menepati hukum syarak. “Ini
merupakan salah satu faktor mengapa kita hanya mengambil pekerja Islam,” katanya
sambil menambah konsep tersebut telah diterima oleh pelanggannya yang terdiri
daripada pelbagai kaum. “Sebab itu juga,
pelanggan saya tidak rasa was-was menghantar telekung untuk dicuci di kedai
ini,” katanya
lagi. Kini
perniagaannya telah berkembang maju dan beliau juga telah membuka cawangan lain
bagi memajukan lagi perniagaannya.
Azhani
Jalaluddin dan suaminya, Mohammed Irfan
No comments:
Post a Comment